Laswell's Kommunikations model
Laswells kommunikations model handler om hvordan et budskab opfattes at dem der ser det.
Budskaber kan både opfattes godt og dårligt afhængig af medie. Hvis du læser noget i Berlinske vil man normalt opfatte det som noget meget seriøst, dog hvis man læste det i BT så vil man med det samme ikke tænke særligt meget om det.
Det kan også blive påvirket af støj. Støj kan være alt fra reklamer på medier til sjove billeder til musik på hjemmesider, alt der kan komme i vejen for hvor seriøst du opfatter budskabet.
Hvem?
Med hvem mener man afsenderen af budskabet, det behøver ikke være en person, det kan også være et firma, eller et politisk parti, sådan set alle kan være personen
Hvad?
Hvad er selve buskabet, her kigger man på hvad der er i teksten eller selve indeholdet af budskabet. Budskabet kan f.eks. være en holdning, føleler eller en udtalelse.
Kanal?
Med hvilken kanal ser man på tekstens medie. Her er det oplagt at se på tekstens genre(fx reklame, tale) og medie(fx facebook, eller bt) og hvad valget af medie kan have af betydning for budskabet.
Hvem?
Med hvem spørger man hvem budskabets modtager er. Her er det vigtigt at se hvem modtagerene er(der kan være flere forskellige modtagere i samme tekst), hvilke forventninger modtagerne har til afsenderen (positive, neutrale eller negative) og hvordan modtageren påvirkes af teksten (fx til en holdning eller handling)
Effekt?
Effekt er sådan set bare hvilke effekt budskabet har på modtageren, altså om de bliver glade, sure eller bare tænker nå okay så
viden fået fra:
http://www.studieportalen.dk/kompendier/dansk/kommunikationsanalyse-kommunikationsmodeller/laswells-kommunikationsmodel
Lasswells formel har været brugt i mange år til at analysere og gøre afsenderens budskab og ønskede effekt optimal. Du beskriver hele forløbet perfekt så nye læsere har forståelse for formlen. Rigtig god grafisk løsning som illustrerer hele forløbet og derefter en udspecificeret/detaljeret beskrivelse af de forskellige faser. Læseren får nemmere forståelse for hvad han kan bruge modellen. Læseren får også nemmere ved at bruge værktøjerne i de forskellige faser for at optimere sit produkt. Alt i alt en god oplevelse for enhver læser på ethvert niveau. Til sidst ros for at sætte links/viden fra på siden så den ivrige læser kan optimere sin oplevelse.
SvarSlet